Borekampanjen i Barentshavet i 2017, samt Statoils borekampanje i 2018 © GeoPlayGround

Feilet 6 ganger

Statoil hadde ikke suksess med sine "high impact"-brønner i fjor. Ingen resulterte i store funn.

Selskapet har ikke gjort nye, store funn på lang tid, skriver Dagens Næringsliv.

I fjor gikk selskapet offensivt ut og annonserte hele 6 såkalte high-impact-brønner globalt, hvorav 3 i Barentshavet, skriver avisen.

Statoils letekampanje i Barentshavet i fjor var som kjent en skuffelse. Det ble riktig nok gjort 4 funn (Blåmann, Gemini Nord, Kayak og Korpfjell), men ingen av brønnene levde opp til forventningene. Det største av funnene, Kayak, inneholder mellom 25 og 50 millioner fat oljeekvivalenter.

Magert leteår – økte reserver.

High-impact-brønner betyr leteprosjekter med mulighet for virkelig store funn – et potensial på over 250 millioner fat utvinnbar olje. Statoils konsernsjef Eldar Sætre bekrefter overfor DN at ingen av de 6 brønnene slo til.

 

Det viktigste fra de siste dagene

Satser på nytt

Smelter bort

Dobler oljereservene


geo365 Nyhetsbrev

0 Comments