Dronning Eufemia i mål: Den første tunnelarbeideren kom ut gjennom borehodet med det norske flagget. (Foto: Nicolas Tourrenc)

Dobbelt gjennomslag

Da støvet hadde lagt seg kom tunnelarbeidere krypende ut gjennom borhodet på de store maskinene, med flagg og jubel.

– Dette er en viktig dag for alle reisende i Oslo-området. Follobanen vil gjøre hverdagen enklere med kortere reisetid. Det vil påvirke hvor folk velger å bo og arbeide, sa samferdselsminister Jon Georg Dale på markeringen av tunnelgjennomslagene.

I to år har de to maskinene Dronning Eufemia og Dronning Ellisiv boret ni kilometer hver, fra Åsland til Oslo. Våren 2019 vil de to siste tunnelboremaskinene, som borer sørover, få gjennomslag ved Ski.

Med dagens gjennomslag mot Oslo sentrum har to gigantiske tunnelboremaskiner (TBM) fullført reisen samtidig. Det er første gang at to slike tunnelboremaskiner har boret tett etter hverandre over en så lang strekning og fått gjennomboring samtidig. De to maskinene kom ut av fjellet og inn i en fjellhall under Ekeberg. Da støvet hadde lagt seg kom tunnelarbeidere krypende ut gjennom borhodet på de store maskinene, med flagg og jubel.

Tunnelfolk og gjester venter på det første gjennomslaget for tunnelboremaskinene i Follobaneprosjektet. (Foto: Nicolas Tourrenc)

Bane NOR valgte denne metoden for boring av hoveddelen av den lange tunnelen (18,5 km av 20 km), og det er Entreprenør Acciona Ghella Joint Venture (AGJV) som utfører oppdraget på vegne av Bane NOR. Boringen startet 5. september 2016, og boringen i nordlig retning er tilbakelagt på kortere tid enn planlagt.

– Vi forsto tidlig at tunnelboremaskiner kunne være et godt valg. Med dette prosjektet har vi dokumentert at tunnelboring, i tillegg til sprengstoff og mer konvensjonell metode, er et godt valg for produksjon av vanntette, lange tunneler også i hardt fjell, slik vi har her i landet, sier prosjektleder for TBM, Anne Kathrine Kalager og legger til;

– For to år siden hadde vi oppstart av den første maskinen. Når vi nå, to år senere markerer gjennomslag ikke bare en, men to maskiner, føles det som å nå en stor milepæl, sier Anne Kathrine Kalager.

Prosjektdirektøren i AGJV er stolt av hva de sammen med Bane NOR har fått til så langt:

– Vi er stolte over hvordan AGJV i samarbeid med Bane NOR har klart å håndtere dette komplekse prosjektet. Sammen fortsetter vi å nå mål, og gjennom dette samarbeidet over kulturgrenser løser vi utfordringer sammen. Det doble gjennomslaget vi opplevde i dag, tidligere enn opprinnelig plan, var følelsesmessig sterkt og fantastisk, sier prosjektdirektør Fernando Vara i AGJV, som også har ansvar for det tilsvarende tunnelarbeidet som pågår for fullt mot Ski.

Fakta om Follobaneprosjektet og tunnelboring
To tunnelboremaskiner, hver på 2400 tonn, har boret fra Åsland anleggsområde, sør i Oslo kommune inn til en fjellhall ved Oslo sentrum, mens ytterligere to maskiner har boret og tettet tunnel fra Åsland anleggsområde mot Ski.

De 150 meter lange maskinene har borehoder med diameter på 9,96 m, og er spesiallaget for ekstra hardt fjell. Dette er de kraftigste tunnelboremaskinene produsert noensinne, ifølge produsenten Herrenknecht i Tyskland.

To tredeler av det store Follobaneprosjektet er nå utført, og Follobanen skal etter planen være ferdig i desember 2021. Da kan passasjerer ta direktetog gjennom den lange tunnelen på reisen mellom Oslo S og Ski – og reisetiden blir halvert. Andre kan velge å ta lokaltog på Østfoldbanen, der det blir bedre kapasitet.

Les hele pressemeldingen her.

Det viktigste fra de siste dagene

Mannefall i oljebransjen

Arven forvaltes på Løkken

Looking for deep oil


geo365 Nyhetsbrev

0 Comments