Av Image provided by Natural Resources Canada - Geoscape Vancouver - Image provided by Natural Resources Canada - Geoscape Vancouver, GFDL, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=14879767

Hard hilsen fra oven

Midt i juletiden fikk bergenserne sin nyttårspresang. En nedrast isblokk minner oss om at skredsikringen på E18 er alt for dårlig.

På E16 ved Evanger har en personbil kjørt inn i en stor isblokk som skal ha falt ned i veibanen, skriver nrk.no.

Heldigvis kom isblokken først. Bilen traff isblokken. Kanskje hadde det gått verre om isblokken hadde truffet bilen.

Vi kan uansett nok en gang konstatere at det ikke er ufarlig å kjøre langs E16 øst for Bergen. Lokalkjente vil vite at stupbratte fjellsider, store nedbørsmengder og manglende veiskuldre gjør veistrekningen livsfarlig. Forvitret fjell og løsmasser har en lei tendens til å følge tyngdeloven.

Det er blant annet derfor den har blitt kåret til landets verste veistrekning.

Tusenvis av vestlendinger kjører langs den hver eneste dag. (At de tør!). Likevel er det gjort svært lite for å redusere risikoen. Politikerne har sviktet fundamentalt.

“Smal vei fra 50-tallet og en ett-felts hengebro fra 1937 er de eneste alternativene mens rasutsatte E 16 er stengt.”

nrk.no, 26. april, 2013

Det forunderlige er at ingen har tatt affære for lenge siden. I stedet snakker folkets valgte varmt for ferjefri kystvei, og arbeidet med Rogfast er allerede godt i gang. Jo da, vi trenger effektiv transport oppetter en kronglete kyststrekning. Men enda mer trenger vi sikre veier. Og de som kjører fra øst til vest, og vest til øst, trenger også effektive veier. Uten forsinkelser og uten risikoen med smale, svingente og rasutsatte veier.

Men det er håp. Statens vegvesen er i full gang med å planlegge tunnel mellom Arna og Stanghelle. Et forslag til reguleringsplan som skal være ferdig i løpet av 2019. Byggingen av ny trase kommer tidligst i gang i 2022, opplyser prosjektleder Gunnar Søderholm i Statens vegvesen.

Tidlig på 1900-tallet var Bergensbanen et ingeniørmessig mesterstykke. Staten valgte å satse på en rask forbindelse mellom øst og vest, og det sies at så mye som en tredjedel av Statsbudsjettet gikk med til byggingen (GEO 07/2009; «En geologisk utfordring»).

Myndighetene er langt mindre ambisiøse i dag. Bare det å bestemme en trase mellom øst og vest volder problemer. Mye verre er det at dagens vei- og jernbanestandard mellom Bergen og Voss er så dårlig at det går på sikkerheten løs.

Spørsmålet er ikke om det kommer et skred, men når, og hvor fatale følgene blir.

 

 

 

 

Det viktigste fra de siste dagene

Norskehavet var vinneren

Lærer av patologene

Det haster!


geo365 Nyhetsbrev

* = required field

0 Comments